LIKA Järfälla

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

LIKA Järfälla – Indikatorer för att kartlägga, följa upp och utveckla skolans digitalisering

Syftet med denna självskattning är att skapa en gemensam bild av var er skola – och vi tillsammans - befinner sig i arbetet med digitalisering, digital kompetens och undervisningen utifrån Lgr22. 

Vi ber er att göra en så noggrann och ärlig bedömning som möjligt. Utgå från hur majoriteten av personalen på skolan arbetar och vilken nivå de befinner sig på i nuläget.

Självskattningen är ett verktyg för reflektion och utveckling. Beskriv gärna så tydligt som möjligt ert nuläge i rutan under varje frågeställning. Ser ni möjliga och/eller önskade åtgärder som ni/vi kan genomföra för att höja nivån, skriv även ner dem.

Till höger har ni två pdf-filer som ni kan skriva ut eller ha framme på en andra skärm till hjälp när ni gör skattningen.
 


Nivåer för digital mognad i skolan

1. Startnivå – Digitalisering är inte systematiskt integrerat

  • Digitala verktyg används sporadiskt och utan gemensam struktur.
  • Det saknas styrning, planering och uppföljning av digitala arbetssätt.
  • Kompetensutveckling sker enbart vid behov och är inte samordnad.
  • Infrastruktur och tillgång till digitala resurser är ojämn eller otillräcklig.

2. Grundläggande nivå – Viss struktur finns

  • Skolan har påbörjat ett arbete med att strukturera digitaliseringen.
  • Det finns dokumentation eller planer, men de är inte heltäckande eller uppdaterade.
  • Vissa insatser för kompetensutveckling och digitala arbetssätt genomförs, men inte systematiskt.
  • Infrastruktur finns, men det förekommer brister i likvärdig tillgång och support.

3. Utvecklingsnivå – Digitalisering är en del av skolans arbete

  • Digitala arbetssätt är etablerade i delar av verksamheten och används i undervisningen.
  • Planer och strategier finns och följs, men tillämpningen varierar mellan arbetslag eller ämnen.
  • Kompetensutveckling sker regelbundet, men inte alltid utifrån behov eller uppföljning.
  • Infrastruktur och resurser är tillräckliga, men det finns förbättringspotential i likvärdighet och hållbarhet.

4. Etablerad nivå – Strategisk och likvärdig digitalisering

  • Digitalisering är strategiskt integrerad i skolans styrning, undervisning och utvecklingsarbete.
  • Planer och rutiner är dokumenterade, uppdaterade och följs upp systematiskt.
  • Komtetensutveckling är bebehovsstyrd, kontinuerlig och kopplad till skolans mål. 
  • Infrastruktur, support och tillgång till digitala resurser är likvärdig och hållbar över tid. 

 

Frågor om e-tjänsten

Joachim Thornström
joachim.thornstrom@jarfalla.se

Personuppgiftsansvarig

Utbildningsnamnden
Utbildningsnamnden@jarfalla.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa